Till startsidan
F11museum
Välkommen till Sveriges flygspaningsmuseum

Tillbakablickar

Vi publicerar ibland historiska berättelser ur våra arkiv. Här kan du läsa om de hemliga flygräderna 1958. Det finns även länkar till tidigare publicerade historiska texter om du vill förkovra dig i flottiljens historia.

Har du missat den första, minnen från en flygtekniker, kan du läsa den om du klickar här.

Har du missat den andra, minnen från värnplikten, kan du läsa den om du klickar här.

Har du missat den tredje, kamera SKA16, kan du läsa den om du klickar här.

Har du missat den fjärde, trupputbildare, kan du läsa den om du klickar här.

Har du missat den sjätte, om F 11:s musikkår, kan du läsa den om du klickar här.

Dags att berätta

Först nu 63 år efter händelsen kan vi berätta om de sensationella spaningsuppdragen som tredje divisionen F 11 genomförde sensommaren 1958.

Uppdragen gällde att fotografera hamnar och andra mål på andra sidan Östersjön – ända in över Sovjets kustområden.

Den topphemliga operationen utgick från 3. div:s krigsbas, F 17 i Ronneby. Flygplanen har kronmärkena på kropp och vingar övermålade med svart. Divisionschefen kapten Gösta 'Luffarn' Lundström ger de unga förarna en korthuggen order:
– Detta uppdrag har högsta militära sekretess. Jag vill ha jävligt bra bilder!

Gösta "Luffarn" Lundström

Kapten Lundström, divisionschef 3. div 1958.
Foto: F11 Museum

De som nu berättar är Jan Mattsson, Birjer Östling och Roland Strandberg, då drygt 20 år gamla fältflygare och spaningspiloter på F 11.

Under 60 år har alla inblandade hållit tand för tunga.

Till sist bestämmer sig Jan, Birjer och Roland för att berätta om vad de var med om hösten 1958, när det kalla kriget stod på tröskeln till het konfrontation. De var topptränade spaningsflygare och de flög ett av världens bästa spaningsplan, SAAB S 29C Tunnan.

Taktiken var enkel: högsta fart (1000 km/h) på lägsta höjd (10 meter) för att undgå upptäckt och ryskt jaktflyg.

Den 15 januari 2016 besökte Birjer Östling och Jan H Mattsson F11 Museum, där Joachim Smith spelade in en drygt timslång intervju. Se den redigerade filmen i F11 Museums mobilapp.

Birger Östling t v, och Jan Mattson vid F11 Museums S 29 Tunnan, berättar för K-B Söderberg och Gunnar Wolving  berättar om spaningsflygningarna i samband med inspelningen av filmen.  Foto: Joachim Smith

Birjer Östling t v, och Jan Mattson vid F11 Museums S 29 Tunnan, berättar för K-B Söderberg och Gunnar Wolving om spaningsflygningarna i samband med inspelningen av filmen.
Foto: Joachim Smith

Läs allt om de hemliga spaningsräderna!

F11 Museum har just publicerat det högintressanta bokpaket ÖVER GRÄNSEN. Det innehåller Jans, Birjers och Rolands personliga berättelser om det unika spaningsföretaget 1958, 'På särskilt uppdrag under kalla kriget'.

Dessutom ingår boken "En topphemlig spaningsoperation". Professor emeritus Wilhelm Agrell och underrättelseexperten Ulf Hugo analyserar företaget från säker- hetspolitisk och operativ utgångspunkt.

Boken ger också bakgrundsinformation om fjärrspaningsflottiljen F 11 och dess avancerade utrustning.

Över gränsen har fått berättigad uppmärksamhet.

12 maj besökte Dagens Nyheters välrenommerade säkerhetspolitiske expert Mikael Holmström och DN-fotografen Thomas Karlsson F11 Museum för att på plats göra ett reportage om de uppseendeväckande uppdragen 1958. (DN 28/5 2021)

På plats var framför allt Jan Mattsson, en av de fältflygare som 1958 flög uppdragen mot Sovjetkusten och som är författaren till boken "På särskilt uppdrag" under kalla kriget. Dessutom medverkade tre av författarna till "En topphemlig spaningsoperation", Ulf Hugo, Gunnar Vieweg och Gunnar Wolving för att på plats ge Mikael svar på eventuella frågetecken kopplade till böckerna och händelsen.

Jan Mattsson, idag 84 år gammal, kunde lycklig återta sittbrunnen i museets S 29 Tunnan som han flög 1958. På plats i Tunnan intervjuades han av Mikael, filmad och fotad av den synnerligen aktive fotografen Thomas Karlsson.

Jan Mattsson i cockpit på Tunnan.

DN:s reportageteam var tacksamma över den fina service och tillgänglighet de erbjöds vid sitt reportage om flygningarna 1958.
Foto: Joachim Smith