Till startsidan
F11museum
Dokumentation spaningsflyg – S 18

Flyg

S 18A

Författare: Axel Carleson

Spaningsflyget övervakar Sveriges omgivande havsområden dygnet runt. För att tillgodose denna verksamhet användes under 1940-talet flygplantyperna S 16/Caproni och B 3/Junkers JU 86. Efter dessa spaningsflygplan tilldelades F 11 det tvåmotoriga SAAB 18. Ursprungligen avsågs att flottiljen skulle utrustas med en spaningsversion av bombplanet B1B, kallad S 18B. Men i stället fick man från F 1 Västerås ett antal B 18A som skulle byggas om till spaningsflygplan S 18A. Dessa försågs med kameror, radar osv. och blev en efterlängtad ersättning för de gamla S 16 och B 3.

Modifieringarna utfördes vid F 11 och CVV, Centrala Verkstäderna Västerås. S 18A försågs nu med en noskamera, Ska 10, med 92 cm brännvidd monterad i glasnosen samt en lodkamera, Ska 5, med flera objektivlängder placerad i bakkroppen. Senare tillkom även en mörkerkamera, Ska 13, i bakkroppen. Ska 13 användes i kombination med lysbomber.

1949 installerades i S 18A en spaningsradar, Ps-18/A med en ”pod” hängande under nospartiet. Radarn hade en praktisk räckvidd på 50 - 60 km. Planet utrustades även med en radarhöjdmätare av typen PH-10/A, vilken kom mycket väl till användning då spaningstaktiken ofta innebar flygning på lägsta höjd över både hav och land. Radarstationen Ps-18/A gavs en helt ny dimension åt havsövervakningsuppgiften och spaningen kunde ske såväl i dåligt väder som i mörker. Därtill utökades flygtiden genom att en extra bränsletank på 525 liter monterades i bombrummet. Genom havsövervakningen med S 18A erhölls ett utomordentligt bra underlag till försvarets underrättelsetjänst. Den sista flygningen med S 18A gjordes på F 11 den 15/5 1959.

Data och prestanda:

Saab 18A avlöste trotjänaren B 3 som fjärrspaningsflygplan när B 18S lämnade tjänsten vid F 1 i Västerås. Åren 1946 -47 byggdes flygplanen om till spaningsversionen och tillfördes, förutom F 11, även F 3 och F 21. Med flygplan S 18A utvecklades spaningsflyget starkt. Planet kunde utrustas med ett flertal olika kameror, bl.a. den som surplus i England inköpta Williamsonkameran, Ska 10. Senare monterades även en amerikansk spaningsradar, den så kallade AN/APS-4, PS-18A, under flygkroppen. Radarn gav en helt ny dimension åt havsövervakningningsuppgiften, som nu kunde ske i såväl mörker som i dålig sikt. Samt dessutom med färre flygföretag än tidigare. Den sista S 18A avskrevs 1959 då den ersattes av jetflygplanet S 32C.

Svensk beteckning: S 18A

Tillverkarens beteckning: Saab 18A

Motor: Svensktillverkad Twin Wasp (STW C3), 2 x 1 065 hkr

Besättning 3 man

Längd: 13,23 m

Spännvidd: 17,04 m

Max startvikt: 5.900 kg

Maxfart: 465 kmt

Spaningsutrustning: 1 st panoramakamera, nos Ska 10/150 cm
1 st höghöjdskamera, lod Ska 5/ 25 cm
1 st mörkerkamera Ska 13/30 cm ( i kombination med lysbomber)

Antal i tjänst: 50

I tjänst på F 11: 1946-1959

Några av F 11:s S 18 på linjen. Totalt fanns 50 S 18A på F 11.

Några av F 11:s S 18 på linjen. Totalt fanns 50 S 18A på F 11. Spaningsversionen av S 18 kom från F1 och konverterades under åren 1946-47 från bomb- till spaningsversion. S 18 var försedd med fasta kameror; SKa10/150 cm som nosmonterad panoramakamera och SKa5/25 cm som lodkamera. Samt i kombination med fotobomber, mörkerkamera SKa13/30 cm. Senare försågs S 18 även med spaningsradar PS-18A.

S 18 uppställt på 5.div platta. Flygplanet är utrustat med spaningsradar PS-18A. Den sista flygningen med S 18 genomfördes den 15 maj 1959 i samband med att den sista S 32:an levererades till F 11. I bakgrunden längst
vänster syns kanslihuset och under flygplanet marketenteriet och gymnastiksalen.

S 18 uppställt på 5.div platta. Flygplanet är utrustat med spaningsradar PS-18A. Den sista flygningen med S 18 genomfördes den 15 maj 1959 i samband med att den sista S 32:an levererades till F 11. I bakgrunden längst vänster syns kanslihuset och under flygplanet marketenteriet och gymnastiksalen.

S 18 bland vackra moln. Flygplanet är utrustat med spaningsradar PS-18A.

S 18 bland vackra moln. Flygplanet är utrustat med spaningsradar PS-18A.

pixel

En minnesvärd flygning med S18

En minnesvärd flygning med S18.

Författare: Gunnar Cederberg.

pixel

Erfarenhet från signalist

Erfarenhet från signalist.

Författare: .

pixel

Flygburen spaningsradar, historik och erfarenheter

Flygburen spaningsradar, historik och erfarenheter.

Författare: Sune Rosenberg.

pixel

Kameratekniker, ett jobb i förvandling

Kameratekniker, ett jobb i förvandling.

Författare: Roland Bidemar.

pixel

SAAB 18 A som spaningsflygplan

SAAB 18 A som spaningsflygplan.

Författare: Walter Jonsson.

pixel

SAAB 18

SAAB 18.

Författare: .

pixel

Saab S 18A, beskrivning

Saab S 18A, beskrivning.

Författare: Axel Carleson.

pixel

Allmän beskrivning SAAB 18

Allmän beskrivning SAAB 18.

Författare: .