Till startsidan
F11museum
Dokumentation spaningsflyg – SK 60

Flyg

SK 60

Saab 105 är ett tvåmotorigt jetflygplan med svensk militär beteckning Sk 60 och har använts som skolflygplan i Flygvapnet sedan 1967. Version Sk 60B var utrustad med möjligheter för lätt attack. Några flygplan konverterades till Sk 60C för att kunna användas för fotospaning.

Denna version har en förlängd nos med plats för spaningskamera Ska 29. En Sk 60-motor (RM 9 Turbomeca)finns i Flygplanhallen. Den karakteristiska förlängda nosen på Sk 60C rymde en kamera Ska 29. Med kamerautrustningen kunde flygplanet användas för viss typ av spaningsuppdrag. Ska 29 är en panoramakamera 180° bildvinkel och täckte alltså hela området från sida till sida.

Sk 60 och har använts som skolflygplan i Flygvapnet sedan 1967.

FSk 60 och har använts som skolflygplan i Flygvapnet sedan 1967.

Den karakteristiska förlängda nosen på Sk 60C.

Den karakteristiska förlängda nosen på Sk 60C.

Detaljbild av kamerainstallationen i nosframkanten.

Detaljbild av kamerainstallationen i nosframkanten.

Flyg

SK 60

Författare: Torgel Hagelin

Sfgrp står för Spaningsflyggrupp och dessa skulle jag skriva lite om. Dock har tiden runnit - och som pensionär har man ju SÅ mycket att göra. Letande i lådor efter ev anteckningar får jag göra efter nyår. Här nedan är bara någon info direkt ur minnet.

F5 satte under en period upp fem (5) st spaningsflyggrupper. Bestyckningen var Sk 60 ur Flygskolan. Sex i varje grupp vill jag minnas. Helt vanliga skolflygplan utan vapen eller kameror. Uppgiften var ögonspaning mot diverse mål. Oftast rörde det sig om landsvägsspaning eller spaning till havs - kustspa men också i vissa övningar ganska långt ut till havs - 10 - 12 mil kunde det röra sig om. Här var det naturligtvis alltid fråga om identifieringsuppdrag till havs. Dock kunde vi få uppdrag som "ubåtsspaning", vilket vi också lyckades med - både ubåt i periskopläge och i ytläge.

Grupperna var i allmänhet underställda en spaavd och fick sina spao precis som de tunga sdiv. Själv var jag en period som C 52.sfgrp med stationering Säve UNDERSTÄLLD C ÖrlbV. Detta var en ganska märklig situation där jag fick ta allt det ansvar som annars åvilar en spaningschef, spaningsavdelning, flygchef osv. Det var faktiskt den trevligaste perioden, men kanske inte så funktionell vad gäller samordning med tung spaning, attackinsatser osv. Det var flera gånger spaning sattes in mot samma mål samtidigt med både Lansar och Sk 60 med nära-möten på lägsta höjd.

De olika grupperingarna i Sverige minns jag inte riktigt, men ni kanske har tillgång till gammalt H-stämplat material såsom F5 Krigsorg och kan få fram info om det är intressant. Vi verkade i alla fall ända från Jockmock och söderut. Tiden för denna organisation bör också gå att få fram.

Ang utrustningen försökte jag få till stånd att vi skulle få använda handkamera för dokumentation - t ex J 35:s kamera som ff ett tag hade med sig. Detta beviljades dock inte. Rapportering skedde på radio och/eller med sparapp efter landning.

Vi verkade med ff och fnav. Förarna var antingen flyglärare från F5 eller inkallade reservare. Navigatörerna var i allmänhet inkallad personal i reserven. Sten-Inge kan ju berätta om den biten - han var med som flitig fnav under en lång period. Samarbetet med våra samverkansofficerare var mycket gott. Det gällde ju att förkovra sig i ida.... Dessutom fanns tillfälle till flygande för dessa och för andra från t ex örlogsbaser och armeförband.

Ja, jag kommer inte på mer för tillfället, men återkommer som sagt om jag kan få fram mer material och uppgifter.