Till startsidan
F11museum
Dokumentation spaningsflyg – Övergripande

Övergripande

Historik

pixel

Vingade vapen

Vingade vapen

Författare: Gösta Norrbom, Lars Ljusberg.

pixel

F11 under beredskapsåren

F11 under beredskapsåren

Författare: Axel Carleson.

pixel

Svenskt spaningsflyg

Svenskt spaningsflyg

Författare: Axel Carleson.

pixel

Val av fjärrspaningsflygplan

Val av fjärrspaningsflygplan

Författare: Okänd.

pixel

Spaningsflygplanen

Spaningsflygplanen

Författare: Axel Carleson.

pixel

Flygspaningens utveckling

Flygspaningens utveckling

Författare: Ingemar Strandberg.

pixel

F 2 flyttas till F 11 1949

F 2 flyttas till F 11 1949

Författare: Okänd.

pixel

Ledning av flygspaning i fred och krig 1940 – 2008

Ledning av flygspaning i fred och krig 1940 – 2008

Författare: L-O Johansson.

pixel

CE1 Ledning av spaningsflyget

Ledning i beredskap och krig

Författare: Kurt Ottosson.

pixel

Vissa bestämmelser för flygtjänsten vid F 11 1977, Flottiljorder A

Vissa bestämmelser för flygtjänsten vid F 11 1977, Flottiljorder A

Författare: Kurt Hagerström C F 11.

pixel

Sjöstridskrafterna under 1900-talet

Sjöstridskrafterna under 1900-talet

Författare: Björn Dunér.

pixel

Marinsamverkan i Flygvapnet 1975 – 1987

Marinsamverkan i Flygvapnet 1975 – 1987

Författare: Bo Cederholm.

pixel

Mörkrumsbil

Mörkrumsbil.

Författare: Axel Carleson.

pixel

Motmedel inom svenska Flygvapnet 1945 – 2005

Mörkrumsbil

Författare: Bengt Bergkvist.

pixel

Något om övningar

Något om övningar

Författare: DAN.

pixel

Ravlundaövningen som blev systemövning spaning

Ravlundaövningen som blev systemövning spaning som blev övning focus.

Författare: Kurt Ottosson.

pixel

Reservflygkåren

Reservflygkåren

Författare: Ingemar Strandberg.

pixel

F 11:s divisionsmärken

F 11:s divisionsmärken

Författare: Walter Jonsson.

 

 

Försvarspolitik

pixel

Svensk försvarspolitik under efterkrigstiden

Svensk försvarspolitik under efterkrigstiden

Författare: Cars, Skoglund och Zetterberg.

pixel

Regeringsbeslut om partnerskapsmål inom ramen för Partnerskap för fred år 2000

Regeringsbeslut om partnerskapsmål inom ramen för Partnerskap för fred år 2000

Författare: .

 

 

UFL, Underrättelser från flygledningen, föregångare till FV-nytt

pixel

Chefens för Flygvapnet plan för fortsatt förstärkning av Flygvapnet, 1948

Chefens för Flygvapnet plan för fortsatt förstärkning av Flygvapnet, 1948

Författare: Ur UFL.

pixel

1954 års försvarsutredning

1954 års försvarsutredning

Författare: Ur UFL.

pixel

UFL 1959

UFL 1959

Författare: Ur UFL.

pixel

Utredning om krigsmaktens framtida utveckling, ÖB 62

Utredning om krigsmaktens framtida utveckling, ÖB 62

Författare: Ur UFL.

Kalla kriget

pixel

Underrättelsetjänsten under Kalla Kriget

Underrättelsetjänsten under Kalla Kriget.

Författare: Christer Lokind.

pixel

Spaningsflygets incidentberedskap och rutinmässiga havsövervakning från 1959–1974

Spaningsflygets incidentberedskap och rutinmässiga havsövervakning från 1959–1974.

Författare: Okänd.

pixel

Spaningsflygets underrättelse-
inhämtning under Kalla Kriget

Spaningsflygets underrättelseinhämtning under Kalla Kriget

Författare: Gunnar Wolving.

pixel

Speciell spaningsflyg-
verksamhet 1948–1950

Speciell spaningsflygverksamhet 1948–1950

Författare: Rolf Gustafsson.

Hotbild flygbas

Hotbild flygbas

Författare: Okänd.

 

 

 

Personliga erfarenheter

Spaning med propellerflygplan + J28

Författare: Roland Printzsköld

S 14 (F 3, F ll, F 21) tänkt för artillerieldledning, men pga dålig radioutrustning (telefoni) och bristande förmåga och utrustning hos marktrupp att klara snabb radiotrafik kom S 14 att mestadels användas som förbindelsefpl. och vid spaning flög man mest för att kontrollera camouflage och om trupp kunde gömma sig från insyn ovanifrån. I slutet av kriget flög 3 S14 från F3 i övre Norrland för att undsätta flyktingar från Norge.

S 17 (F 2, F 3) användes för samverkan med marinen. F3 flög mest låghöjdsspaning åt marktrupp, varvid fs svarade för det mesta (nav och spaning) s 17 hade handkamera men hann ej alltid få bilder pga häftiga svängar och låg flyghöjd. Vid fotospaning från högre höjd dirigerade f s f f med hjälp av "periskop" som stack ned under fpl, detta fick dock torkas av ofta pga oljestänk från motorn. Både F2 och F3 spanade mot hamnar och mot sjömål, då man flög på låg höjd. 1944 vid spaning nära finska gränsen blev en S 17 ur F 3 träffad av lätt luftvärnseld från flyende tyska trupper, vilka blev utdrivna ur Finland, fpl något skadat besättning oskadd.

S 18 (F 3, F 11 och F 21) taktik som S17 men tack vare radar kunde man spana mot sjömål i dåligt väder och under mörker, då fs satt i nosen hade han bättre möjligheter att dirigera ff vid fotografering, vid foto med noskameran var det han som svarade för målsökning och foto. Både S 17 och S 18 var trevliga att flyga, men S 18 var rymligare och stabilare vilket var fördel vid långa flygpass.

S 9-J 9(F 3 och F 11) användes som S 17 och S 18 vid lågspaning mot marktrupp, men då det var besvärligt att både flyga, spana och registrera prövade man bandspelare, men pga brister i utrustning och kanske intresse förblev det ett försök. S 9 hade både lodkamera och en kamera riktad snett bakåt på fpl högra sida med färgmarkering i huven som sikte. Ex på spaningsuppdrag - start Skåne, spaning mot fält eller andra mål i Uppland eller Västmanland.

S 22 (J 22) användes på F 3 som sfpl 1946-47. En del fpl hade lodkamera Ska 10 och taktik och mål som S 9. S 22 var lättfuget men kunde slå runt i landning pga smalt landställ.

S 26 (J 26) användes som sfpl på F 21 fr.o.m. maj 1949. Taktik se ovan; S 26 var mycket härlig att flyga, då det var stabilt, snabbt och hade lång räckvidd. Fotouppdrag på hög höjd kunde utföras då fpl var snabbt.

S 31 F 11 taktik som S 26, men steg ocn flög snabbare. S 31 var relativt lättfluget även i moln och dåligt väder och uppskattades av alla ff.

S 28 (J 28)användes för att ge jeterfarenhet och några fpl hade kamera (mindre) bakom ff för foto åt vänster och snett framåt; mest lågspaningsuppdrag.

Så började det

Författare: Gunnar Wolving

En augustikväll 1960 körde jag in genom vakten vid F11 och mottogs av dagofficeren löjtnant Arthur Haar. Efter genomgången kadettskola hade jag tillsammans med Jan-Ivar Andersson och Kurt Ottosson tilldelats spaningen och placerats på F11, motvilligt eftersom vi var utbildade jaktpiloter.

Jag hamnade på 3.div, ung och förvirrad fänrik, och blev inte mindre förvirrad av första mötet med divisionschefen Lennart Rittby då han kom emot mig och petade en värjspets mot magen på mig och undrade vem jag var. Han var just hemkommen som färsk världsmästare i flygmilitär femkamp.

Eftersom vi suttit på skolbänken i ett år, och endast flugit max tre dagar i månaden, skulle vi tre fänrikar genomgå en så kallad flygkurs för fänrikar. Syftet var att höja upp vår förmåga i att hantera fpl 29. Jag tror kursen varade i två månader. Kurschef var Arthur Haar och som specialist på fpl 29 och taktiskt uppträdande var löjtnanten Lars-Erik Englund (senare flygvapenchef) från F10 inkallad. Vi gick igenom det sk axelssonska programmet som innehåller undanmanövrer och metoder för att snabbast möjligt komma in i bästa svängfart vid jaktstrid. Vi gjorde teoretiska prestandajämförelser med omvärldens flygplan. Vi övade jaktstrid mot andra förband. Vi började invigas i spaningstaktik. Allt innebar flygning och uttnyttjande av fpl 29 på dess absoluta gränsvärden. Eftersom vi bodde inom flottiljområdet hade vi inte mindre tråkigt på kvällarna. Lars Englund är en lysande historieberättare.

Kursen var nyttig och gav säkerhet och självförtroende inför framtiden. Under Jan-Åke Bergs beskydd invigdes jag sedan i spaningsflygets mysterier.

1961 kom jag till 2.div. Divisionschef var ”Totto” Wahrgren - och stf divch, blev jag! På grund av personalbrist fick jag denna höga befattning med en gång utan någon sorts behörighet. Av samma anledning var jag om jag minns rätt, stf divch ända tills jag fick min divchbefattning 1968. Det belyser lite av personalsituationen under den tiden som framförallt framkallades av avgångarna till SAS.

Under 29-tiden fick man flyga så mycket man orkade. Det stod nästan alltid 8 fpl på linjen under tre eller fyra pass per dag. 150 timmar per år var normalt. Fpl 29 var också ett mycket spännande fpl. Dess pilvingekonfiguration tillät flygning i buffetting-området med bra spakkänsla om jag får uttrycka det så. Snabba ingångar i sväng och halvrollar kunde göras med hjälp av sidoroder och spaken bakåt, dvs lite lätt kvickrollsroder, man utnyttjade något som kallas girrollkoppling. Endast under landning fick man se till att behandla flygplanet med respekt och snällt hålla kulan i mitten dvs flyga rent. Många haverier hände under landning vid utfällning av full klaff. (Man kom till rätta med dessa haverier genom att begränsa klaffutslaget vid landning.)

Totalt under F12-tiden där jag gjorde GFSU jakt och vid F11 fick jag ihop 1014 flygtimmar med fpl 29 som renderar mig medlemskap i föreningen TTT (Tusen Timmar Tunnan).

Efter ett par år, med B-G Styffe som divch på 2. div, var det slut med 29-flygning för min del 1964. Över tusen timmar med fpl 32 tog vid.

Jag placerades på 1.div hos Walter Jonsson. Fpl S32 kändes tyngre och lite trögare än S29 (några manövrer med girrollkoppling var inte att tänka på). Det som var positivt med S32 var stabiliteten och precisionen under instrumentflygning, navigatören och havsövervakningen.

För att höja min kompetens blev jag 1965 kommenderad till FBS (dåvarande Flygvapnets Bomb och Skjutskola) för att genomgå divisionschefskurs. Denna typ av utbildning på en central skola var tämligen ny och infördes för att göra ledningen av flygvapnets divisioner enhetligare och som en viktig åtgärd för att förbättra flygsäkerheten.Vi fick lära oss att göra halvårsplaner, veckoplaner och att förbereda och beordra den dagliga flygverksamheten. Det lades ned mycket arbete på ordergivningen och dess formella innehåll. Vi gick också mycket noga igenom de anvisningar och reglementen som låg till grund för utbildningen och flygtjänsten. Skolbänk och praktik varvades. Praktiken genomfördes på en division där vi under divisionschefen ledde flygtjänsten under några veckor.

1968 fick jag förmånen att bli divisionschef på 5.div efter Arne Mattson. Jag kom dit direkt från 1.div och hade nästan inte satt min fot på 5.e tidigare. Divisionskänsla och samhörighet var stark inom respektive division och att gå över från 1.a till 5.e, (Kalle Svart ”den bästa i vårt land” med divisionsdevisen ”Vilja Segra”), kunde vara lite tufft. Men allt gick väl.

Jag blev kvar där som divch i sex år, vilket var en jämförelsevis lång tid. Det speglar återigen personalbristen med anledning av de många avgångarna till SAS.

Efter perioden som divisionschef tjänstgjorde jag som FSO (flygsäkerhetsofficer) och stf flygchef fram till 1979 då stabstjänst vidtog.

Några minnesanteckningar

Författare: Sven Forsberg (FOR)

B3A Som att segla runt i luftrummet på ett stort flak.

S9 Att dra “korv” blev ju ganska långtråkigt.

S14 Rolig apparat som med sin lägsta flygfart gjorde det möjligt att i motvind förflytta sig bakåt när tillräcklig vindstyrka rådde.

S16 Kunde ställa till med en del tekniska problem med nödlandning som följd. Men i stort sett var fpl ok. Trevlig att flyga. Jag var placerad på spaningsgrupp både i Skåne och under slutet av kriget på Såtenäs (F7). Se i övrigt sid 121-123 i vår bok om Caproni Ca 313.

S17 Då S16 fick flygförbud blev vi som var baserade på Såtenäs influgna på F7:s B17. Det tog en dryg timme och sedan gick vi ut på spa-uppdrag. Vi flög i rote (ff+nav och ff+fsig). 17 var fin att flyga men hade en utpräglad “groundlooptendens” om man inte hade sporrhjulet centrerat och i låst läge.

S18 Blev i stort sett bara influgen och har inte mycket att berätta.

S31 Var med och leveransflög 2 ggr. En av flygningarna flög jag dct MAXM (mansten). - F11. Tid 2 tim 55 min.

Jag utförde sedan att antal bränsleförbrukningsprov på olika höjder och tog fram diagram över dessa prov.

Fpl var fantastiskt att flyga, men “cockpit” var en typisk engelsk produkt. Litet rörig med reglage och annat placerat där det bäst passade t.ex. satt landställreglaget på höger sida . Fpl var utrustat med tryckkabin, som i bästa fall reducerade höjden med 3000 ft (~1000 m).

Orkade i bästa fall upp till 15000 m där motorn någon gång började “hacka” p.g.a. att överslag i tändsystemet kunde förekomma.

Något “trickig” i starten där kurshållningen satte piloten på prov innan tekniken var helt inövad. Full vä. sidorodertrim och fullt roderutslag och sedan försiktigt pådrag till stigeffekt för att lättare hålla kursen och inte kränga av däcken p.g.a. det kraftiga vridmomentet. Stjärten måste hållas lågt så att inte den stora 5-bladiga propellern skulle ta i marken. Väl i luften: FULL GAS “in order to clean the spark plugs” som det stod skrivet i original SF1. Inflygning för landning helst under sväng för att bättre se banan. I övrigt inga problem. Ungefär som en stor SK15 ( Klemm 35). Något kamerasikte fanns inte för lodfoto utan det var bara att ha viss känsla för när man är mitt över fotomålet. Genom att banka 90° kunde viss koll göras. För snedfoto var några riktlinjer målade på huven och vingen, om jag minns rätt.

J9 Som ett mellanspel då S16 fått flygförbud och innan S31 var med i leken tog F11 över ett antal J9:or från F8. Trevligt och robust fpl. Jag minns inte om några kameror installerades. I varje fall fanns inga så länge jag hade tillfälle att flyga J9. Det var mest ögonspaning som gällde.

pixel

Hågkomster från F 11 1965–1976

Hågkomster från F 11 1965–1976

Författare: Urban Sörme.

pixel

Säkmatövning

Säkmatövning

Författare: Gunnar Wolving.

pixel

Några minnen från tiden som flygchef vid F 11 år 1974–1977

Några minnen från tiden som flygchef vid F 11 år 1974–1977.

Författare: Kurt Ottosson.

pixel

Kameratekniker ett jobb i förvandling

Kameratekniker ett jobb i förvandling.

Författare: Roland Bidemar.

pixel

Fotoingenjörerna

Fotoingenjörerna.

Författare: Åke Jakobsson.

pixel

Sambandsofficer marinen

Sambandsofficer marinen.

Författare: Bo Cederholm.

pixel

Marinsamverkan i FV 1975-1987

Marinsamverkan i FV 1975-1987.

Författare: Bo Cederholm.

pixel

Uttagskriterier till marinsamverkans-
officer vid F 11

Uttagskriterier till marinsamverkansofficer vid F 11.

Författare: Bo Cederholm.

Övrigt

pixel

Allied photographic reconnaissance

Allied photographic reconnaissance.

Författare: .

pixel

The story of photographic reconnaissance

The story of photographic reconnaissance.

Författare: .

pixel

Erfarenheter från Kuwaitkriget

Erfarenheter från Kuwaitkriget.

Författare: UNDINFO.