Till startsidan
F11museum
Dokumentation spaningsflyg – S 37

Flyg

S 37

Författare: Rolf Danielsson

Allmänt

S37 byggdes i 56 exemplar. Från början avsågs 36 fotospaning och 18 havsövervakning. I ett sent skede beslutades fördelningen 28 – 28 vilket var tur. Behovet var betydligt större av SH eftersom övk-uppgifterna krävde många fpl. F21 fick fler SF än SH mht uppgifterna.

Prestanda och räckvidd

CK37
Dataindikator och SI

Uppdragsprofil foto

- högfoto
- avståndsfoto
- lågfoto
- mörkerfoto
Uppdragsprofil Radar med automatisk plott mha DKA
CK37, modpaket 12
Något om PLA/UTB

S37 kamerasystem

Det finns många skrifter som beskriver sensorsystemen i S37 och jag kommer bara att nämna några egenskaper som inte är så kända.

Lågkamerasysten Ska 24C
Värmekamera VKA 702
Mörkerspaningssystem
Högkamerasystem Ska 31
Kamerakapsel Ska 24D
Tumregler för foto med S37 (Pilothandbok)

S37 radarsystem

PS 371/A
Rka 40

S37 motmedelssystem

Varnare App27
App 48
KA/KB, senare U22/KB

Modifieringen av Ska 24C till halvbildsformat och 10 b/s

Fotoingenjören Torsten Johansson fick Kungl Vetenskapakademiens medalj plus ett antal tusen kronor (ungefär år 1970) för den tekniska lösningen som möjliggjorde ombyggnad av befintliga SKA24C. Ombyggnaden gjordes av Omera i frankrike. I samband med detta ökades brännvidden från 100 mm till 120 mm. Samtidigt infördes en förbättrad exponeringsautomatik med fyra fotoceller i varje kamera.
(Åke Jakobsson redogör för den tekniska lösningen)

AJS37 Ombyggnad och modifiering av alla fpl mht utökad och förfinad datateknik

AJ och S37 med modpaket 12 innebärande kraftigt utökad datorisering med bl a data till alla balkar. Detta möjliggjorde kraftigt utökade lastmöjligheter så att alla AJ, SH och SF kunde bära alla vapen, såväl jakt som attack. Spaning dock enbart med S37 även efter mod. I samband med detta infördes ett bärbart dataminne (datastav) där ff mha FASA/PLA planlade hela flygpasset inne på divisionen. Sedan tog han med sig staven ut till fpl och stoppade in planeringen direkt i CK37. Dessutom registrerades flygningen i datastaven för utvärdering efter företag inklusive störning och motmedelsaktiviteter.

CK 37

Fpl 37 Viggen var det första fpl i FV med ”dator. Detta innebar hjälp till ff med navigering, bränsleberäkning, taktikkommando mm. Navigeringen fick bestå av 7 brytpunkter och målet skulle alltid vara på nr 5 (M 5). Beräkningarna byggde på ABR (Automatisk BestickRäkning) där farten kom från dopplerradar längd och sida, kurs som blev inställd under starten mha känd banriktning. Beräkning skedde 10 ggr per sekund. Felet som givetvis uppstod var ca 1 % av flugen distans. Systemet kunde 0-ställas över förprogrammerande punkter (B-punkter). CK styrde även SI (SiktlinjeIndikatorn eller head-up displayen) och navigering kunde ske utan att titta ner på något instrument. SI användes även för att följa inflygningslinjen för landning vilket medgav låga minima (60m).

De inre kapslarna är mörkerspaningskapsel under vänster sidobalk och extra blixtljus under höger sidobalk. På den högra sidobalken sitter den vanligen fasta avståndskamerakapseln med SKa 24D medan en Rb 24 Sidewinder hänger på vänstra sidobalken. På centralbalken hänger extratanken. Kamerorna på marken framför flygplanet är f.v. SKa 24D (avståndskamera från kapseln ovanför), datakamera för registrering av fartygsmål och tre SKa 34 (från mörkerspaningskapseln intill). Foto Rune Rydh, F 13.

De inre kapslarna är mörkerspaningskapsel under vänster sidobalk och extra blixtljus under höger sidobalk. På den högra sidobalken sitter den vanligen fasta avståndskamerakapseln med SKa 24D medan en Rb 24 Sidewinder hänger på vänstra sidobalken. På centralbalken hänger extratanken. Kamerorna på marken framför flygplanet är f.v. SKa 24D (avståndskamera från kapseln ovanför), datakamera för registrering av fartygsmål och tre SKa 34 (från mörkerspaningskapseln intill). Foto Rune Rydh, F 13.

SH 37 med kamera- och yttre utrustning. Under vingspetsarna ligger de båda motmedelskapslarna. De inre kapslarna är mörkerspaningskapsel under vänster sidobalk och extra blixtljus under höger sidobalk. På den högra sidobalken sitter den vanligen fasta avståndskamerakapseln med SKa 24D medan en Rb 24 Sidewinder hänger på vänstra sidobalken. På centralbalken hänger extratanken. Kamerorna på marken framför flygplanet är fr v SKa 24D (avståndskamera från kapseln ovanför), datakamera för registrering av fartygsmål och tre SKa 34 (från mörkerspaningskapseln intill). Foto Rune Rydh, F 13.

SH 37 med kamera- och yttre utrustning. Under vingspetsarna ligger de båda motmedelskapslarna. De inre kapslarna är mörkerspaningskapsel under vänster sidobalk och extra blixtljus under höger sidobalk. På den högra sidobalken sitter den vanligen fasta avståndskamerakapseln med SKa 24D medan en Rb 24 Sidewinder hänger på vänstra sidobalken. På centralbalken hänger extratanken. Kamerorna på marken framför flygplanet är fr v SKa 24D (avståndskamera från kapseln ovanför), datakamera för registrering av fartygsmål och tre SKa 34 (från mörkerspaningskapseln intill). Foto Rune Rydh, F 13.

Förarplatsen i SF 37 med det stora kamerasiktet rakt framför föraren, på samma ställe som övriga Viggen-versioner (utom SK 37 som liksom SF 37 saknade radar) har sin radarskärm. Siktets yttre öppning är belägen på högra undersidan av nospartiet. Siktets lodpunkt ligger i bakre (nedre) delen av siktet så att föraren skulle kunna se målet ett (mycket kort!) ögonblick  före fotograferingen. Foto Flygvapnet.

Förarplatsen i SF 37 med det stora kamerasiktet rakt framför föraren, på samma ställe som övriga Viggen-versioner (utom SK 37 som liksom SF 37 saknade radar) har sin radarskärm. Siktets yttre öppning är belägen på högra undersidan av nospartiet. Siktets lodpunkt ligger i bakre (nedre) delen av siktet så att föraren skulle kunna se målet ett (mycket kort!) ögonblick före fotograferingen. Foto Flygvapnet.

Mörkerspaningskapseln med framförd noskon för service av kameror.

Mörkerspaningskapseln med framförd noskon för service av kameror.

SF 37 Kamerainstallation.

SF 37 Kamerainstallation.

Viggen i den sista varianten som AJS, målad i grå JAS-färg.

Viggen i den sista varianten som AJS, målad i grå "JAS-färg".

pixel

Viggenhaverier 1968-1996

Viggenhaverier 1968-1996.

Författare: Thomas Kvist.

pixel

37 på museum

37 på museum.

Författare: .

pixel

Avståndskamera SH 37

Avståndskamera SH 37.

Författare: .

pixel

Flygspaning, teknik- och taktikutveckling

Flygspaning, teknik- och taktikutveckling.

Författare: Per-Olof Ericsson.

pixel

Flygspaning till F 17, S 37 division sätts upp

Flygspaning till F 17, S 37 division sätts upp.

Författare: Lööw, Ericsson.

pixel

Havsövervakning och underrättelsetjänst

Havsövervakning och underrättelsetjänst.

Författare: Lööw, Ericsson, Hagertz.

pixel

Incidentdrama över Östersjön 1985

Incidentdrama över Östersjön 1985.

Författare: Stefan Löfgren.

pixel

Kontakt med kryssaren Kirov

Kontakt med kryssaren Kirov.

Författare: Urban Sörme.

pixel

Laplands lonely wolves

Laplands lonely wolves.

Författare: .

pixel

Laservarnare för S 37

Laservarnare för S 37.

Författare: Möller, Ljungstedt.

pixel

Utdrag ur S 37-bok

Utdrag ur S 37-bok.

Författare: .

pixel

S 37 i spaningsflygsystemet

S 37 i spaningsflygsystemet.

Författare: Kurt Ottosson.

pixel

Spaningsviggen – SF/SH 37

Spaningsviggen – SF/SH 37.

Författare: Kurt Ottosson.

pixel

Särtryck ur boken Viggen

Spaningsviggen. Särtryck ur boken Viggen av Sven Stridsberg.

Författare: Sven Stridsberg.