Till startsidan
F11museum
Dokumentation spaningsflyg – S 16

Ljudupptagning vid samtal med förre flygskytten Kurt Hyll.

Flyg

S 16A/B (Caproni Ca 313)

Författare: Jan-Åke Berg

1936 års försvarsbeslut innebar bl a att Flygvapnet skulle omorganiseras i renodlade bomb-, jakt- respektive spaningsflottiljer. Materielförsörjningen skulle säkras genom import, och förfrågningar och vissa beställningar gjordes i bl a USA, Storbritannien, Frankrike och Holland. Sedan de svenska beställningarna m h t krigssituationen kommit att upphävas befanns att lösningen kunde sökas i den italienska flygindustrin.

Tankarna realiserades och för det svenska flygvapnet beställdes, förutom två typer av jaktflygplan, Fiat Cr42 (svensk beteckning J 11) och Reggiane 2000 (J 20) Caproni Ca 313, som fick beteckningarna B-, S- och Tp 16.

Sammanlagt tecknades kontrakt på 84 flygplan Caproni Ca 313 under hösten-/våren 1940-1941.Flygplanen var från början avsedda för Frankrike och Storbritannien, men då Italien inträdde i andra världskriget stoppades leveranserna dit.

Flygplanen fanns vid fabriken i Italien, men utan motorer. Sverige valde då att inhandla och låta montera Isotta Frascini Delta RC35-motorer om 750 hk.

Den första och andra serien om totalt 70 flygplan fördelades mellan F7 (B 16A) och F3 (S 16A). En tredje serie, ursprungligen avsedd som torpedflygplan (T 16A) och omfattande 14 flygplan användes dock från början som bombflygplan.

Två flygplan (3342 och 3344) kom att utnyttjas för personaltransporter och fick beteckningen Tp 16. I dessa ombyggda S 16 hade bombställ och en övre rörlig kulspruta urmonterats liksom kamerautrustningen och istället ersatts av fyra stolar, bord och särskild belysning.

Fpl 16 visade sig snart ha vissa allvarliga brister beroende på dels slarv vid tillverkningen, användningen av ersättningsmedel i flygbensinen, vilket löste upp delar av förgasarnas flottörer och orsakade motorbränder, dels också felhantereing vid förbanden. Det ledde till omfattande renoveringsarbeten med bl a byte av vingbalkar. I arbetet vid F 11:s verkstäder i Nyköping deltog ett stort antal inmönstrade skickliga svenska trähantverkare, flygplan- och motortekniker Arbetet pågick under tiden augusti 1942.februari 1943 och gällde samtliga kvarvarande flygplan. Sedan det avslutats återgick totalt 67 flygplan som S 16A och 14 som S 16B, fördelade mellan F3 och F 11.

Spaningsutrustningen i flygplan S 16 utgjordes av kameror:Spaningskamera 4 (Ska 4) och Handkamera 6 (HK 6), i övrigt gällde besättningens ögonspaning. Besättningen utgjordes normalt av förare, spanare, flygskytt/mekaniker och flygsignalist.

Flygplanen var utrustade med två fasta och två rörliga 8 mm kulsprutor m/22.

Tidigt under S 16-epoken bedrevs flygspaningen från hemmaflottiljerna (F3 resp F11). Under 1943 hade F 11 övertagit samtliga S 16, och allt eftersom krigsläget i omvärlden skärptes skapades särskilda flygspaningsgrupper om 4-5 operativa flygplan. De utgrupperades på krigsbaser nära respektive tilldelade och av Försvarsstaben fastställda spaningsområden.

Spaningsgrupperna lydde formellt under sin divisionschef vid F 11 depå. men operativt leddes verksamheten av försvarsstaben, till vilken också rapporteringen skedde.

Verksamheten, som inte minst avsåg kontroll av den tyska krigsmarina och civila sjöfarten, kom tidvis att bedrivas nära de baltiska och tyska kusterna. Detta innebar bl a att tre flygplan förlorades genom nedskjutning från tyskt jaktflyg, två utanför Balticum och ett i Kattegatt. I ett fall överlevde tre ur besättningen, i övriga fall fall förlorades besättningarna. Endast två av de omkomna återfanns efter en tid, däremot inget av flygplanen.

Flygplan S 16 utgick ur Flygvapnets organisation efter krigsslutet och kom därefter att i stor utsträckning ställas upp på ett mindre fält på norra Visingsö och användas som mål för Flygvapnets skjutövningar.

Inget flygplan S 16 har sparats, men i samband med att filmen ”Tre Kärlekar” skapades byggdes en fullskalemodell, som numera kan ses vid Flygvapenmuseum i Linköping.

Data och prestanda:

Motor: 2 x IF Delta RC35 om 720 hk

Besättning 4 (förare, spanare, mekaniker/skytt, signalist/skytt)

Längd: 11,80 m

Spännvidd: 16,65 m

Höjd: 3,70 m

Max startvikt: 5.900 kg

Toppfart: 432 kmt

Beväpning: 4 st 8 mm ksp m/22

Antal i tjänst: 67 (S 16A) och 14 (S 116B)

Förband: F 3 och F 11

Spaningsutrustning: 1 st höghöjdskamera/lod Ska4 brännvidd 15/25/40/50 cm
1 st översiktskamera/snedställd HK6, brännvidd 25/50cm
1 st handkamera HK7, brännvidd 13,5/25 cm

Källor:

”Caproni Ca 313 – En bok om ett flygplan, tiden och människorna omkring det” (faksimil av material skapat av författare med tidigare tjänsterfarenhet från Caproni Ca 313)

En rad S 16 Caproni på linjen. S 16 var flottiljens första flygplan. Som mest fanns 72 st Caproni på F 11, där de gjorde tjänst under de krävande krigsåren 1942–1945. Flygplanen hade till en början avsevärda kvalitetsbrister, men efter diverse förstärkningar och modifieringar gjorde flygplanet en mycket värdefull insats under svåra förhållanden under andra världskriget. Bland annat blev 3 st S 16 nedskjutna av tyskt jaktflyg.

En rad S 16 Caproni på linjen. S 16 var flottiljens första flygplan. Som mest fanns 72 st Caproni på F 11, där de gjorde tjänst under de krävande krigsåren 1942–1945. Flygplanen hade till en början avsevärda kvalitetsbrister, men efter diverse förstärkningar och modifieringar gjorde flygplanet en mycket värdefull insats under svåra förhållanden under andra världskriget. Bland annat blev 3 st S 16 nedskjutna av tyskt jaktflyg.

S 16 Caproni uppställd på övningsplats framför maskerad utrustning

S 16 Caproni uppställd på övningsplats framför maskerad utrustning.

S 16 Caproni under uppkörning på plattan 1942.

S 16 Caproni under uppkörning på plattan 1942.

Mekaniker i arbete med S 16 Caproni 1942.

Mekaniker i arbete med S 16 Caproni 1942.

S 16 Caproni med besättning vid fältmässig uppställning i värn 1942.

S 16 Caproni med besättning vid fältmässig uppställning i värn 1942.

pixel

Tummen upp för Caproni

Tummen upp för Caproni, artikel.

Författare: .

pixel

Personlig betraktelse kring Caproni

Personlig betraktelse kring Caproni, artikel av R Nilsson.

Författare: R Nilsson.

pixel

Caproni Ca 313, en flygande likkista?

Caproni Ca 313, en flygande likkista?

Författare: Bertil Eriksson.

pixel

F 11 under beredskapsåren6

F 11 under beredskapsåren.

Författare: Axel Carleson.

pixel

F 11 utökas med en spaningsdivision

F 11 utökas med en spaningsdivision.

Författare: Axel Carleson.

pixel

Flygandepersonalens fördelning till flygtjänstutbildning

Flygandepersonalens fördelning till flygtjänstutbildning.

Författare: .

pixel

Flygspaningens historia

Flygspaningens historia.

Författare: Jan-Åke Berg.

pixel

Flygplanbeskrivning Caproni

Flygplanbeskrivning Caproni.

Författare: Nils Holm.

pixel

Capronihaverier och andra haverier vid F 11

Capronihaverier och andra haverier vid F 11.

Författare: .

pixel

Krigsutvecklingen 1942-45

Krigsutvecklingen 1942-45.

Författare: Nils Wachtmeister.

pixel

F 11, en sammanfattning

F 11, en sammanfattning.

Författare: .

pixel

Spaningsuppdrag

Spaningsuppdrag, Sture Seger.

Författare: Sture Seger.

pixel

Säkerheten först

Säkerheten först.

Författare: Bernt Magnusson.

pixel

Allmän beskrivning Caproni S16

Allmän beskrivning Caproni S16.

Författare: DAN.

pixel

Spaningsrapporter

Spaningsrapporter.

Författare: Lars Larsson.

pixel

Val av fjärrspaningsflyg

Val av fjärrspaningsflygplan.

Författare: Axel Carleson.

pixel

16 A/B (Caproni CA 313)

6 A/B (Caproni CA 313)

Författare: Jan-Åke Berg.